lördag 20 april 2013

Skiweekend


 Denna vackra och underbara människa fyllde 27 och de behövdes firas.
 Vi åkte till Tandådalen/Hundfjället för att ha vår allra första skidweekend, som nu kommer att vara ett årligt måste, eftersom jag inte jobbar som säsongare längre så har man inte allting lika lätttillgängligt. :/ Och man MÅSTE åka skidor åtminstone en gång om året! 
 Vi började dagen med att sova tills vi vaknade, raggade täckbyxor för att Ida glömt dem hemma (tack Nathalie!), köpte liftkort och åkte direkt till Hundfjället och Lyktan där Ola (Idas bror) och Magnus (vän ifrån Funäs) jobbade som kockar. :) Vi firade in dagen med en cider - för det hör liksom till skidåkning! - i väntan på vår frukost.
Behöver jag beskriva hur SJUKT GOD denna var? Och visst ni att skagenröra också innehåller kräftstjärtar? :O Så jag har även visst ätit det berättade Ida så snällt, jag var nog dessvärre inte mogen nog för den informationen - jag håller nog fortfarande på att smälta de.
Hursom, efter vår fantastiska frukost så skulle vi utforska backarna och vi blev fantastiskt imponeraden över deras uppfinnelserika namn på backarna - vilket gjorde att vi bara måste testa långbacken 1, långbacken 2, långbacken 3 & långbacken 4 för att hitta den bästa utav dem. Vi hade mest svårt att hitta dem tyvärr, men liftvärden var nog lycklig över att de faktiskt kom folk tillbaka till honom. :)

 Efter våra tappra försök att lyckas åka alla långbackarna tyckte vi att vi förtjänade en fika, så vi åkte tillbaka till våra arbetande kockar på Lyktan.
 Varm choklad med mintuu och vitchokladpannacotta med hjortron. TACK MAGNUS
Jag tror inte att jag skulle kunna ha en bättre fikastund någonstans.

 Efter några åk till så slutade vi vår fantastiska skiddag med afterski och där var det röj! 


 För att fira Idas födelsedagen så bokade vi bord på Harrys där vi åt en helt underbar måltid. Lappongar som vi är så beställer vi ju såklart renkött, men vi fick äran att steka köttet själv. :)

Och till det fick man välja olika tillbehör. Jag tog tomatsallad, kantarellsås, vitlökssmör, vitlöksstekta champinjoner och till det även vitlöksbröd. Behöver jag säga hur mycket jag stank vitlök efter denna måltid, men de var lätt värt det! 

Efter middagen satte vi oss i loungen och drack en cosmopolitan - även den fantastiskt god - innan vi fick vidare in på Harrys nattclub, där de var knökat med folk och kön utanför för att komma in var utan dess like. Jag har nog aldrig varit med om en sån lång kö ever, men eftersom vi hade "fripass" så gick vi bara förbi hela kön. Hehe! Tack för det annars hade vi åkt hem på direkten! Väl inne var det mest knökat med folk, trång och varmt. Vi stannade inte allt för länge men en vända i black jack hann vi med - och nej, inga miljoner vann vi inte denna gång heller.

Hursom så hade jag en helt fantastisk helg med underbara människor och jag blir återigen hela förundrad över hur många fina och fantastiska människor jag har runtomkring mig.
Jag är sjukt lyckligt lottad!


Tusen tack Ida, Ola, Magnus och Emma för en helt underbar dag och helg!






Inga kommentarer: